Dilimiz Azad Olsun!- آزادی زبان ترکی- دیلیمیز آزاد اولسون

Thursday, July 12, 2007

21 آذر و مطالبات سرکوب شده ملت آذربايجان

فرقه دموکرات آذربايجان تبلور جريانی بود که از دوره مشروطيت شروع شده بود و با قيام شهيد شيخ محمد خيابانی و اعلام موجوديت آذربايجان ، در روزهای اوج فرياد آزادی خواهی ملت تحت ستم آذربايجان ، فرقه دموکرات آذربايجان پرچمدار آن شده بود.
اهداف فرقه دموکرات آذربايجان که همانا سعادت ملت آذربايجان و ايران بود ، برای بسياری از دشمنان ملت آذربايجان سخت می نمود. و از هر طريق خواهان بر انداختن حکومت ملی آذربايجان بودند ، و برای رسيدن به مقاصد شوم خود ملاحظه هيچ کاری را نداشتند، حتی کشتن هزاران نفر و آواره کردن يک ملتی که خواهان آزاد زيستن بودند و می خواستند مقدرات خود را خودشان به دست بگيرند.

اما با سرکوب فرياد آزادی خواهی ملت آذربايجان در روز 21 آذر و انکار کشتار بی رحمانه و دد منشانه و انحراف افکار عمومی و فريب مردم دنيا ، مطالبات ملت آذربايجان به کل از بين نرفت ، بلکه مانند آتشی در زير خاکستز ماند و هر روز در بطن تاريخ آذربايجان و روح ملت آذربايجان ساری و جاری است ، مطالباتی که جزء حقوق ابتدايی هر انسانی است و دست يافتن به آنها نيازی به آرزو کردن ندارد ولی دست يافتن به آنها امروز برای ملت آذربايجان به يک آرزو تبديل شده است.

و حالا نطری اجمالی می اندازيم به مطالبات قانونی ملت آذربايجان :

1.تحصيل به زبان ترکی آذربايجانی که زبان مادری همه ملت آذربايجان است.
2. داشتن خود مختاری داخلی در اداره امور فرهنگی و سياسی و اقتصادی...
3. داشتن روابط آزاد فرهنگی و سياسی و اقتصادی ... با همزبانان خود در تمام کشورها و خصوصا با کشورهای همسايه.
4. عدم انکار تاريخ ، زبان و فرهنگ ملت آذربايجان از طرف شوونيستهای فارس و همچنين تلاش در جهت جبران صدمات وارده به تاريخ ، زبان و فرهنگ ملت آذربايجان.(توقف استراتژی جعل وتحريف)
5. پذيرش کشتار ملت آذربايجان در روز 21 آذر به عنوان بزرگترين نسل کشی قرن اخير ايران ( پذيرش تاريخ)
6. اعتراف به اعمال غير انسانی جهت تحقير ملت آذربايجان برای رسيدن به مقاصد شوم خود و عذر خواهی از ملت آذربايجان.(توقف استراتژی تحقير)
7. تبرئه شهدا 21 آذر از اتهامات وارده خصوصا شهيد مظلوم سيد جعفر پيشه وری ، بنيان گذار فرقه دموکرات آذربايجان.
8. استفاده بهينه از پتانسيل اقتصادی آذزبايجان در جهت توليد کار و سرمايه برای کاهش بيکاری.

هرچند که اينها تمام مطالبات قانونی ملت آذربايجان نيست ، اما هنوز هم که هنوز است برای رسيدن به آنها بايد پنجه در پنجه آهنين شوونيستهای فارس انداخت ، با آنانی که به ملت آذربايجان به عنوان يک ملت مستعمره نگاه می کنند و هر روز با يک حيله و تزوير می خواهند آنها را از بين ببرند.

دشمنان ملت آذربايجان از هر طريق می خواهند مطالبان سرکوب شده ملت آذربايجان را بيشتر سرکوب کنند تا به هدف خود که به عنوان " ادغام ملی " از آن ياد می کنند برسند. و تا به حال هم " استراتژی سکوت " و " استراتژی به تاخير انداختن " را در مقابل مطالبات ملت آذربايجان در پيش گرفته اند. در مقابل خواستهای جوانان آذربايجان يا سکوت می کنند يا وعده سرخرمن می دهند ، که اگر فلان چيز فلان شود ، فلان خواهد شد.

ملت آذربايجان بايد به اين نتيجه رسيده باشد که اينها اعتقادی به حقوق پايمال شده ملت آذربايجان ندارند و فقط می خواهند از خوش نيتی و از احساسات پاک و ميهن پرستانه ترکان آذربايجان سوء استفاده کنند و به مقاصد شوم خود برسند. در نظر اينها يک ترک خوب کسی است که از حقوق ملی و فرهنگی خود سئوال نکند و اگر اشتباه کند در اين باره سئوال کند و ملقب به خائن ، پان ترک ، وطن فروش ، تجزيه طلب خواهد شد ، ولی اگرهمه هويت ملی ، تاريخی و فرهنگی خود را انکار کند به لقب آذری عزيز مفتخز خواهد شد. جوانان آذربايجان بدانند که راه پيروزی سخت و دشوار است و متجاوزين پر ادعا و پررو.

باريش مرندلی

Hormetli Barish Merendli-nin (21 Azer…) unvanli verdiyi yazida belli olan musbet cehetlere toxunmadan bir neche meseleye ishare etmek isterdim:
- Bendlerin bashlanmasindan once (qanuni mutalibelerden...) soz getmishdir! Burada hansi qanundan soz gedir? Uluslararasi milletlerin ve devletlerin qebul etdiyi qanunlardan ya Iran hakimiyyetinin icherisinde icraya kechen qanun nezerde tutulur? Iranda icra olunan qanundan soz gedirse, onda verilen bezi maddeler bu qanunun icherisinde yerleshmeir ve yerleshe bilmez de! Uluslararasi qanunlardan soz gedirse, isteklerimiz bundan daha da genish ve deqiq deyile ve yazila biler. Mence hormetli yazar bunu gostermeli ve oxucuya sergilemeliydi. Bu mesele heyranliq ve chash-bashliq getiren bir meseledir.
- Esli(kulli) istekler ayri verilib ve Feri(cuzi) istekler onun altinda gelseydi daha da mukemmel olaydi; bunlar duzelni verilmemish ve siralanmamishdir.
- …

Hormetle, Kiyan Seferi

0 Comments:

Post a Comment

<< Home