Dilimiz Azad Olsun!- آزادی زبان ترکی- دیلیمیز آزاد اولسون

Thursday, July 19, 2007

ضعف خبررسانی ما
و
حضور خبرنگار ضد ترک در شبکه سی.ان.ان تورک

نام نفیسه کوهنورد برای بعضی از فعالان ملی شاید نا آشنا باشد و بعضی ها هم شاید فقط نام ایشان را شنیده اند و با فعالیتهای قلمی ایشان تحت نام کارشناس حوزه قفقاز و ترکیه در روزنامه همشهری، ایران و برخی از روزنامه های اصلاح طلب نا آشنا باشند. چند سال پیش شایع شد که ایشان به صورت غیر رسمی خبرنگار شبکه سی.ان.ان تورک در تهران می باشد و گاه گاهی هم با ایشان به صورت تلفنی گفتگو می شد و بیشتر درباره مساله اتمی ایران و روابط ایران و ترکیه از ایشان سئوالاتی میشد و هیچ گاه به صورت رسمی گفته نشد که ایشان خبرنگار سی.ان.ان تورک هستند. ایشان زمانی که در روزنامه همشهری کار می کردند در سال 83 سئوالی از خاتمی درباره مساله اتمی پرسیده بود که خوشایند تیم محافظه کاران که بر شهرداری تهران حاکم بودند نیامده بود آنزمان احمدی نزاد شهردار تهران بود و ایشان را از روزنامه همشهری اخراج کردند و به روزنامه ایران ایشان نقل و مکان کردند و در آن زمان سایت حکومتی بازتاب تیتر زد"آنتن تورک پیدا شد" یعنی ایشان خبرنگار شبکه سی.ان.ان تورک ترکیه هستند و برای آن شبکه کار می کنند به این خاطر این سئوالات اتمی را از خاتمی پرسیده است.
ایشان دیروز 26/4/86 مهمان برنامه ائدیتور کانال سی.ان.ان تورک بود که درباره مسائل ایران -آمریکا و روابط ترکیه-ایران و خط لوله گاز ایران به ترکیه با ایشان گفتگو شد خانم کوهنورد برای پوشش اخبار انتخابات ترکیه در سال 2007 به استانبول سفر کرده است خبرنگار کانال سی.ان.ان. تورک آقای گورکان زنگین در آخر برنامه اعلام کرد که ایشان خبرنگار سی.ان.ان تورک در تهران هستند و برای من که از آذربایجان جنوبی این برنامه را نگاه می کردم جمله آخر گوینده کانال ترکیه مرا با حقیقتی تلخ آشنا ساخت یعنی اینکه خانم کوهنورد خبرنگار سی.ان.ان تورک در تهران هستند و در ذهن خود نوشته های ایشان در طول 4 سال گذشته را مرور کردم و نظرات ضد تورک ایشان که در مقالات خود منعکس می کرد در ذهن وارسی کردم و با خود گفتم ایشان با این تفکرات چگونه خبرنگار یک شبکه ترکیه ای شده است آیا این کانال ترکیه ای با نظرات و نوشته های ایشان درباره ترکیه و آذربایجان آشنا نیستند؟ اصلا مطالب نوشته شده ایشان به فارسی را نمی خوانند و فقط به خاطر تسلط نه چندان خوب ایشان به زبان تورکی با ایشان همکاری می کنند؟ و با این خانم دوست شده اند؟
خانم کوهنورد بعد از اخراج از همشهری در روزنامه ایران چندین تحلیل و مقاله درباره قفقاز و آذربایجان نوشتند نگاه و نظر ایشان به آذربایجان و تورکیه و کلا تورکها یک نظر تحقیر آمیز و با ملاحظات سیاسی است ایشان در یکی از مقالات خود برای اینکه تورکها و ترکیه را تحقیر کند آنزمان که قرارداد گاز ایران بین خاتمی و اردوغان امضاء می شد و هیات ترکیه قیمت پایینی را داده بود نوشته بود"تورکها را در اروپا کاریکاتوریستها هنوز هم با کلاه منقوله دار میکشند" و اینها را انسانهائی عقب مانده می دانند و با حربه تحقیر به جنگ تورکها آمده بود
علاوه بر این مطلبش در مقاله دیگر درباره جمهوری آذربایجان با تحقیر نوشته بود"زنان باکو هنوز هم از مدل موی سی سال پیش استفاده می کنند" یا " بعضی از نمایندگان آذربایجان قبلا خواننده بودند و حالا هم سواد سیاسی ندارند" این جملات نه برای انتقاد نوشته شده بود بلکه با نگاهی تحقیر آمیز نوشته شده بود وبرای کوچک کردن آذربایجان و تخریب وجه دولت آذربایجان به این مسائل پرداخته شده بود و همچین در تازه ترین مطلب خود در روزنامه ایران(خوش بینی برای مذاکرات قارباغ برای چیست؟) که چندی پیش درباره مذاکرات قاراباغ نوشته شده بود با آگاهی تمام برای خوش خدمتی به ارامنه نوشته بود که "ناگورنو قاراباغ" یک کلمه ارمنی است در ضمن تحلیل خود با این نظر موافق بود که باید قارباغ ضمیمه ارمنستان شود
این خبرنگار مغرض و ضد تورک با اینکه به مدل موی زنان باکو ایراد می گیرد مدل موی دیروزی خود شبیه زنان افغانستان بود اصلا با خبرنگاران دنیای مدرن خیلی فاصله داشت شالی مثل زنان افغانستان بر سر انداخته بود. علاوه بر این در کشور خود نمایندگان مجلس در کناره های مجلس و جاهای خالی دور هم جمع می شوند و بر زمین می نشینند یا چادر بر سر می اندارند و می خوابند.
چرا کانالهای ترکیه بدون توجه به نظرات ضد تورک فارسها با اینها همکاری می کنند؟ تمامی خبرنگاران فارس و تحلیلگران فارس با ترکیه و تورکها مخالف هستند و حتی در کانالهای تلویزیونی ایران هم اکثر تحلیل گران آشکارا مخالفت خود را با ترکیه و آذربایجان نشان می دهند و ترکیه را رقیب و دشمن خود در منطقه معرفی می کنند ولی باز ترکیه و کانالهای ترکیه با این افراد همکاری می کنند. آیا این نشان دهنده ضعف فعالان ملی در اطلاع رسانی صحیح نیست؟ که مطالب این خبرنگاران مغرض را ترجمه کرده و در اختیار رسانه های ترکیه قرارنمی دهند و تا رسانه ها و ملت ترکیه بدانند که این فارسها چقدر با ترکیه دشمن هستند وزیاد هم سنگ ایران را در مقابل آمریکا به سینه نزنند.
همچنین ضعف فعالیت رسانه ای حرکت ملی و فعالان ملی و عدم آشنائی آنها با این کارشناسان مغرض قفقاز و ترکیه و نبود یک خط و مشی افشاء اینها و برخورد با این افراد موجب شده که اینها برای خود نام اعتباری در بین رسانه ها و خبرنگاران ترکیه و آذربایجان کسب کنند و از این افراد به عنوان تحلیلگران سیاسی منطقه دعوت کنند و با این افراد گفتگو کنند. حالا این فرد در استانبول تشریف دارند فعالان ملی باید ایشان را در آنجا افشاء کنند. کسانی که ادعای رهبری حرکت ملی را دارند چرا این افراد را نمی شناسند و نظرات آنها را افشاء نمی کنند؟

همه گروهها و فعالان ملی باید دارای یک خط و مشی رسانه ای واحد برای ابراز وجود در مقابل خبرنگاران ناآگاه و کانالهای خبری باشند و اخبار صحیح در اختیار اینها قرار دهند و با موج رسانه ای دیگران مقابله کنند و وقتی که خبر یا نقشه ای را آگاهانه یا ناآگانه در مورد آذربایجان جنوبی منتشر می کنند یا پخش می کنند همه باید در یک راستا به صورت صحیح با اینها برخورد کنیم و نقشه های صحیح در اختیار این شبکه ها و خبرنگاران آنها قرار دهیم، موج رسانه ای ما باید هماهنگ با هم، بر علیه دشمنان آذربایجان باشد عدم شناخت رسانه و تبلیغ مستقیم فلان رهبر از رسانه یا یک سایت به وجه خبری ما ضربه می زند موج خبری را به راحتی می توان هدایت کرد مثلا چندی پیش در ایران در وزارت آموزش و پرورش سئوالاتی برای معلمان ضمن خدمت طراحی شده بود که همه توهین به پیامبر اسلام بود فعالان ملی باید در این مورد یک موج رسانه ای بر علیه ایران به راه می انداختند حتی در جمهوری آذربایجان و ترکیه چرا که جمهوری اسلامی با شمشیر اسلام به جنگ دولت جمهوری آذربایجان می آید ما هم باید این مسائل پیش آمده را با نام دفاع از اسلام بر سر آنها بکوبیم. چرا وقتی رافیق تقی مقاله ای می نویسد اینها حکم قتل ایشان را صادری می کنند ولی ما نمی توانیم موج رسانه ای بر علیه اینها به راه اندازیم. فعالان ملی باید این مطالب را ترجمه کرده و در اختیار رسانه های جمهوری آذربایجان قرار دهند. امروزه رسانه و خبر رسانی صحیح سلاح برنده ای است که باید روش استفاده صحیح از آن را یاد گرفت به این خاطر است که جمهوری اسلامی بعد از شبکه خبری العالم به زبان عربی حالا شبکه خبری پرس تی.وی را به زبان انگلیسی راه اندازی کرده است.

احسان آستارالی

1 Comments:

  • At 6:54 PM, Anonymous Anonymous said…

    Hello. This post is likeable, and your blog is very interesting, congratulations :-). I will add in my blogroll =). If possible gives a last there on my blog, it is about the Webcam, I hope you enjoy. The address is http://webcam-brasil.blogspot.com. A hug.

     

Post a Comment

<< Home