ريزشها و رويشها در حرکت ملی آذربايجان
هر حرکت سياسی، اجتماعی و فرهنگی و همه انقلابات دارای ريزشها و رويشهای خاص خود می باشد که حرکت ملی آذربايجان هم از اين قاعده مستثتی نيست اگر چه ريزش نيروهای اصلی هر حرکتی می تواند ضربه مهلکی بر آن باشد و مسير حرکت و جنبش را منحرف و يا توان حرکت آنرا کند کند اما تا وقتی که باورمندان اصلی به آن حرکت به راهی که انتحاب کرده اند ادامه دهند و سستی از خود نشان ندهند ريزش نيروهائی که برای نام و نان و يا برای شهرت طلبی و قدرت طلبی به آن حرکت پيوشته اند تاثيری در آن نخواهد داشت و باورمندی نيروهای اصيل به آرمانهای خود موجب جذب نيروهای تازه نفس و کارآمدی خواهد شد که خونی تازه در رگهای حرکت تزريق خواهند کرد و حرکت را در مقابل بحرانها و حوادث غير مترقبه بيمه خواهند کرد
دورجديد حرکت ملی آذربايجان از سال 68 شمسی، موجب جذب عاشقان بسياری به حرکت ملی آذربايجان و آغاز حرکت غرور آفرينی شد که امروزه بسياری از جوانان آذربايجان بوسيله اين حرکت بال و پر گرفته اند و استعدادهای خود را در بسياری از زمينه ها از خود نشان داده اند و می روند که پيش قراول دموکراتيزاسيون ايران شوند
حال با اين مقدمه می پردازيم به علل ريزشها در حرکت ملی آذربايجان:
1. بالا بودن هزينه فعاليت سياسی: فعاليت سياسی امروزه در ايران دارای هزينه بالايی است خصوصا برای فعالين اقوام و ملل ايران که عرصه برای آنها خيلی تنگ است هرچند که حرکت ملی آذربايجان يک حرکت فرهنگی و مدنی است ولی در بسياری از مواقع قابليتهای سياسی خود را هم نشان داده است و دارای شاخه های سياسی می باشد و دولت هم به آن به عنوان يک حرکت سياسی نگاه می کند و فعالين اين حرکت را به عنوان سياسی می شناسد. به خاطر بالا بودن هزينه فعاليت سياسی در ايران و بالابردن اين هزينه توسط دولت برای فعالين اقوام و ملل ايران بسياری از نفراتی که در اوايل به اين حرکت پيوسته بودند حالا درگير مشکلات زندگی خود هستند و از درگير شدن با دولت می ترسند و در بسياری مواقع اتهامات بی جا و ناوارد هم که از طرف دولت به فعالين وارد می شود بسياری را از ميدان به در می کند
بايک مثال بارز می توان نشان داد که چگونه دولت هزينه فعاليت مدنی و سياسی را برای فعالين آذربايجان بالا برده است تا ما نتوانيم به فعاليت خويش ادامه دهيم.
چند هفته پيش دبير کل نهضت منحله و غير قانونی آزادی در تبريز در خانه يکی از اعضای آن حزب به سخنرانی پرداخته بود و به سئوالهای حاضران جواب داده بود ولی نيروهای امنيتی و لباس شخصی ها در تبرير با آنها هيچ برخوردی انجام نداده بودند و آنها آزادانه به نشست خود ادامه داده بودند ولی در روز مشروطيت حاضر شدن بر سر مزار سالار ملی مساوی است با ضرب و شتم و دستگيری، می بينيم که گروهايی که از طرف قوه قضاييه بر انداز شناخته شده اند با آزادی کامل در همه جا فعاليت می کنند ولی حرکت مدنی ترکان آذربايجان با هزينه های بسياری مواجه می شود
2. نبود تشکلهای حرفه ای: تشکلهای حرفه ای از اتلاف انرژی جلوگيری می کنند و انرژی افراد را کاناليزه کرده و استعداد های آنها کشف می کنند و با آموزش مداوم و حمايت از افراد، آنها را در مقابل مشکلات مقاوم می سازند و در کل حامی آنها می شوند و از استعداد های آنها برای اهداف تشکل به نحو احسن استفاده می کنند ولی نبود تشکلهای حرفه ای درحرکت ملی آذربايجان موجب هدر رفتن انرژی افراد جذب شده می شود. به عنوان مثال "گاموح" که پرطرفدارترين تشکل حرکت ملی است هنوزبرای حرفه ای شدن راه درازی در پيش دارد چرا که به آموزش اصولی طرفداران خود نمی پردازد و شايد بولتن داخلی هم برای آموزش کادر های اصلی خود هم ندارد با چند سايت خبری نمی توان به آموزش و هدايت صحيح حاميان خود پرداخت بايد به تربيت کادرهای حرفه ای همت گمارد و چنين نفر تئوريسين و نظزيه پرداز برای خود پرورش دهد و يک سايت تئوريک داشته باشد
3. عاشقان مقام و قدرت: وجود افرادی که برای به دست آوردن مقام که بيشتر آنها هم در خارج از ايران قرار دارند و همه اخلاقيات را برای رسيدن به نام و شهرت زير پا می گذارند موجب ياس و جدايی بسياری از افراد از حرکت ملی آذربايجان شده است. در اينجا بايد اشاره ای کنم به "تئودور هرتزل" که بايد او را پايه گذار دولت يهود دانست، موقعی که پستهای دولت آينده يهود را بين دوستان خود تقسيم می کرد هيچ پستی را برای خود انتخاب نکرد و دوستانش از او پرسيدند پس تو چه پستی را برای خود انتخاب می کنی؟ با اينکه زحمات بسياری برای اتحاد قوم يهود کشيده بود گفت:" برای من يک مجسمه از خودم که قوم يهود به آن افتحار کند کافی است" با اينکه اهداف آنها شوم بود اما تلاش "هرتزل" و فدا کردن خود برای پايان دادن به رنج و آوارگی قوم يهود قابل ستايش است.
4. عدم آشنايی کادرهای اصلی گروها با ادبيات سياسی مدرن: امروزه ديگر گروهايی که با ادبيات سنتی کار می کردند و رقيبان خود را با تهمتهای نارورا از ميان بر می داشنتد بسر رسيده است همه گروهها برای اينکه در بين مردم اعتماد بيشتر کسب کنند بايد با ادبيات مدرن سياسی به همديگر پاسخ دهند و حتی با دشمنان خود هم با سياست رقتار کنند. چرا که عدم استفاده ازادبيات مدرن سياسی غير حرفه ای بودن آنها را آشکار می کند و حريفان هم فورا دستشان را می خوانند
با يک مثال ساده می توان گروههای حرفه ای را نشان داد مخالفان جمهوری اسلامی بيش از 25 سال است با انواع اصطلاحات با ادبيات سنتی در بيانيه ها و اخبار خود جمهوری اسلامی را خطاب قرار می دهند بدون اينکه تاثيری در رفتار مردم ايجاد کنند" حکومت ضد بشری" " رژيم ملايان" "رژيم مافيا" اينها اصطلاحاتی است که اپوزسيون جمهوری اسلامی هر روز بکار می برند و غير حرفه ای بودن خود را نشان می دهند و به عينه نبود بلوغ سياسی و نا آشنائی با ادبيات مدرن سياسی را آشکار می کنند و آن را مقايسه کنيد بااصطلاحات بيانيه ها و سخنان سخنگويان کاخ سفيد و وزارت امور خارجه آمريکاکه با ادبيات مدرن سياسی نوشته می شوند " حاکمان غير منتخب مردم ايران" "نهادهای غير دموکراتيک" "نهادهای مانع تراش برای آزادی های مدنی"...
5. عدم نگاه حرفه ای به رسانه ها: عدم آشنائی گروهها با کارکرد و نفش رسانه ها در جذب و دفع افراد موجب فرار و عدم اعتماد افراد به آن رسانه می شود امروزه ديگر نبايد از رسانه ها به صورت مستقيم برای تبليغ رهبر و عقايد خود پرداخت بايد به صورت غير مستقيم تبليع کرده و زمينه اعتماد افراد را فراهم کرد. متلا امروزه ديگر نيازی به زدن عکس رهبران گروههای سياسی در صفحه اصلی سايتها اينترتنی نيست به جای آن می توان از اشخاص ملی و معنوی که زمينه اعتماد افراد را فراهم می کند استفاده کرد
حال می پردازيم به علل رويشها در حرکت ملی آذربايجان:
1. حقانيت حرکت ملی آذربايجان: حقانيت حرکت ملی آذربايجان موجب جذب شدن افراد جديد به حرکت شده و در آينده هم باز افراد زيادی با پيوستن به اين حرکت موجب طراوت و شادابی اين حرکت خواهند شد.
2. مدنی بودن اين حرکت: حرکت ملی آذربايجان يک حرکت کاملا مدنی و دموکراتيک است که بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی و حقوق بشر به فعاليت می پردازد
3. وجود افراد صادق: وجود افراد صادق و راستين که پشتوانه معنوی و راهنمای افراد هستند
4. وجود زمينه فرهنگی: پايه های سياست بر روی فرهنگ استوار است به قول استاد جواد هيات" اگر زمينه فرهنگی نباشد سياست يک روز می آيد و يک روز هم می رود"
هرچند که موارد بالا همه آن مواردی نيستند که در ريزشها و رويشهای حرکت ملی آذربايجان دخيل هستند ولی توجه به آنها می تواند راهگشای بعضی مشکلاتی شود که به علت بی توجهی به موارد بالا به وجود می آيد
الف- ت
SEVDA AISAN <sevdaaisan@yahoo.com>
هر حرکت سياسی، اجتماعی و فرهنگی و همه انقلابات دارای ريزشها و رويشهای خاص خود می باشد که حرکت ملی آذربايجان هم از اين قاعده مستثتی نيست اگر چه ريزش نيروهای اصلی هر حرکتی می تواند ضربه مهلکی بر آن باشد و مسير حرکت و جنبش را منحرف و يا توان حرکت آنرا کند کند اما تا وقتی که باورمندان اصلی به آن حرکت به راهی که انتحاب کرده اند ادامه دهند و سستی از خود نشان ندهند ريزش نيروهائی که برای نام و نان و يا برای شهرت طلبی و قدرت طلبی به آن حرکت پيوشته اند تاثيری در آن نخواهد داشت و باورمندی نيروهای اصيل به آرمانهای خود موجب جذب نيروهای تازه نفس و کارآمدی خواهد شد که خونی تازه در رگهای حرکت تزريق خواهند کرد و حرکت را در مقابل بحرانها و حوادث غير مترقبه بيمه خواهند کرد
دورجديد حرکت ملی آذربايجان از سال 68 شمسی، موجب جذب عاشقان بسياری به حرکت ملی آذربايجان و آغاز حرکت غرور آفرينی شد که امروزه بسياری از جوانان آذربايجان بوسيله اين حرکت بال و پر گرفته اند و استعدادهای خود را در بسياری از زمينه ها از خود نشان داده اند و می روند که پيش قراول دموکراتيزاسيون ايران شوند
حال با اين مقدمه می پردازيم به علل ريزشها در حرکت ملی آذربايجان:
1. بالا بودن هزينه فعاليت سياسی: فعاليت سياسی امروزه در ايران دارای هزينه بالايی است خصوصا برای فعالين اقوام و ملل ايران که عرصه برای آنها خيلی تنگ است هرچند که حرکت ملی آذربايجان يک حرکت فرهنگی و مدنی است ولی در بسياری از مواقع قابليتهای سياسی خود را هم نشان داده است و دارای شاخه های سياسی می باشد و دولت هم به آن به عنوان يک حرکت سياسی نگاه می کند و فعالين اين حرکت را به عنوان سياسی می شناسد. به خاطر بالا بودن هزينه فعاليت سياسی در ايران و بالابردن اين هزينه توسط دولت برای فعالين اقوام و ملل ايران بسياری از نفراتی که در اوايل به اين حرکت پيوسته بودند حالا درگير مشکلات زندگی خود هستند و از درگير شدن با دولت می ترسند و در بسياری مواقع اتهامات بی جا و ناوارد هم که از طرف دولت به فعالين وارد می شود بسياری را از ميدان به در می کند
بايک مثال بارز می توان نشان داد که چگونه دولت هزينه فعاليت مدنی و سياسی را برای فعالين آذربايجان بالا برده است تا ما نتوانيم به فعاليت خويش ادامه دهيم.
چند هفته پيش دبير کل نهضت منحله و غير قانونی آزادی در تبريز در خانه يکی از اعضای آن حزب به سخنرانی پرداخته بود و به سئوالهای حاضران جواب داده بود ولی نيروهای امنيتی و لباس شخصی ها در تبرير با آنها هيچ برخوردی انجام نداده بودند و آنها آزادانه به نشست خود ادامه داده بودند ولی در روز مشروطيت حاضر شدن بر سر مزار سالار ملی مساوی است با ضرب و شتم و دستگيری، می بينيم که گروهايی که از طرف قوه قضاييه بر انداز شناخته شده اند با آزادی کامل در همه جا فعاليت می کنند ولی حرکت مدنی ترکان آذربايجان با هزينه های بسياری مواجه می شود
2. نبود تشکلهای حرفه ای: تشکلهای حرفه ای از اتلاف انرژی جلوگيری می کنند و انرژی افراد را کاناليزه کرده و استعداد های آنها کشف می کنند و با آموزش مداوم و حمايت از افراد، آنها را در مقابل مشکلات مقاوم می سازند و در کل حامی آنها می شوند و از استعداد های آنها برای اهداف تشکل به نحو احسن استفاده می کنند ولی نبود تشکلهای حرفه ای درحرکت ملی آذربايجان موجب هدر رفتن انرژی افراد جذب شده می شود. به عنوان مثال "گاموح" که پرطرفدارترين تشکل حرکت ملی است هنوزبرای حرفه ای شدن راه درازی در پيش دارد چرا که به آموزش اصولی طرفداران خود نمی پردازد و شايد بولتن داخلی هم برای آموزش کادر های اصلی خود هم ندارد با چند سايت خبری نمی توان به آموزش و هدايت صحيح حاميان خود پرداخت بايد به تربيت کادرهای حرفه ای همت گمارد و چنين نفر تئوريسين و نظزيه پرداز برای خود پرورش دهد و يک سايت تئوريک داشته باشد
3. عاشقان مقام و قدرت: وجود افرادی که برای به دست آوردن مقام که بيشتر آنها هم در خارج از ايران قرار دارند و همه اخلاقيات را برای رسيدن به نام و شهرت زير پا می گذارند موجب ياس و جدايی بسياری از افراد از حرکت ملی آذربايجان شده است. در اينجا بايد اشاره ای کنم به "تئودور هرتزل" که بايد او را پايه گذار دولت يهود دانست، موقعی که پستهای دولت آينده يهود را بين دوستان خود تقسيم می کرد هيچ پستی را برای خود انتخاب نکرد و دوستانش از او پرسيدند پس تو چه پستی را برای خود انتخاب می کنی؟ با اينکه زحمات بسياری برای اتحاد قوم يهود کشيده بود گفت:" برای من يک مجسمه از خودم که قوم يهود به آن افتحار کند کافی است" با اينکه اهداف آنها شوم بود اما تلاش "هرتزل" و فدا کردن خود برای پايان دادن به رنج و آوارگی قوم يهود قابل ستايش است.
4. عدم آشنايی کادرهای اصلی گروها با ادبيات سياسی مدرن: امروزه ديگر گروهايی که با ادبيات سنتی کار می کردند و رقيبان خود را با تهمتهای نارورا از ميان بر می داشنتد بسر رسيده است همه گروهها برای اينکه در بين مردم اعتماد بيشتر کسب کنند بايد با ادبيات مدرن سياسی به همديگر پاسخ دهند و حتی با دشمنان خود هم با سياست رقتار کنند. چرا که عدم استفاده ازادبيات مدرن سياسی غير حرفه ای بودن آنها را آشکار می کند و حريفان هم فورا دستشان را می خوانند
با يک مثال ساده می توان گروههای حرفه ای را نشان داد مخالفان جمهوری اسلامی بيش از 25 سال است با انواع اصطلاحات با ادبيات سنتی در بيانيه ها و اخبار خود جمهوری اسلامی را خطاب قرار می دهند بدون اينکه تاثيری در رفتار مردم ايجاد کنند" حکومت ضد بشری" " رژيم ملايان" "رژيم مافيا" اينها اصطلاحاتی است که اپوزسيون جمهوری اسلامی هر روز بکار می برند و غير حرفه ای بودن خود را نشان می دهند و به عينه نبود بلوغ سياسی و نا آشنائی با ادبيات مدرن سياسی را آشکار می کنند و آن را مقايسه کنيد بااصطلاحات بيانيه ها و سخنان سخنگويان کاخ سفيد و وزارت امور خارجه آمريکاکه با ادبيات مدرن سياسی نوشته می شوند " حاکمان غير منتخب مردم ايران" "نهادهای غير دموکراتيک" "نهادهای مانع تراش برای آزادی های مدنی"...
5. عدم نگاه حرفه ای به رسانه ها: عدم آشنائی گروهها با کارکرد و نفش رسانه ها در جذب و دفع افراد موجب فرار و عدم اعتماد افراد به آن رسانه می شود امروزه ديگر نبايد از رسانه ها به صورت مستقيم برای تبليغ رهبر و عقايد خود پرداخت بايد به صورت غير مستقيم تبليع کرده و زمينه اعتماد افراد را فراهم کرد. متلا امروزه ديگر نيازی به زدن عکس رهبران گروههای سياسی در صفحه اصلی سايتها اينترتنی نيست به جای آن می توان از اشخاص ملی و معنوی که زمينه اعتماد افراد را فراهم می کند استفاده کرد
حال می پردازيم به علل رويشها در حرکت ملی آذربايجان:
1. حقانيت حرکت ملی آذربايجان: حقانيت حرکت ملی آذربايجان موجب جذب شدن افراد جديد به حرکت شده و در آينده هم باز افراد زيادی با پيوستن به اين حرکت موجب طراوت و شادابی اين حرکت خواهند شد.
2. مدنی بودن اين حرکت: حرکت ملی آذربايجان يک حرکت کاملا مدنی و دموکراتيک است که بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی و حقوق بشر به فعاليت می پردازد
3. وجود افراد صادق: وجود افراد صادق و راستين که پشتوانه معنوی و راهنمای افراد هستند
4. وجود زمينه فرهنگی: پايه های سياست بر روی فرهنگ استوار است به قول استاد جواد هيات" اگر زمينه فرهنگی نباشد سياست يک روز می آيد و يک روز هم می رود"
هرچند که موارد بالا همه آن مواردی نيستند که در ريزشها و رويشهای حرکت ملی آذربايجان دخيل هستند ولی توجه به آنها می تواند راهگشای بعضی مشکلاتی شود که به علت بی توجهی به موارد بالا به وجود می آيد
الف- ت
SEVDA AISAN <sevdaaisan@yahoo.com>
0 Comments:
Post a Comment
<< Home