Dilimiz Azad Olsun!- آزادی زبان ترکی- دیلیمیز آزاد اولسون

Thursday, July 12, 2007

ويژگيهای يک ميلتچی فعال

بدون تلاش جوانان، روزنامه نگاران، نويسندگان، دانشجويان آذربايجان، اهداف حرکت ملی آذربايجان نمی توانست به صورت گسترده در ميان مردم و در جهان گسترش يابد. وتلاش آنها در همه عرصه ها قابل ستايش می باشد، و اصطلاحات متعددی برای ناميدن آنها وارد ادبيات سياسی آذربايجان شده است، که می توان به اين کلمات اشاره کرد: " ميلتچی"، " تورکچو"، "آذربايجانچی" که اين کلمات را در اکثر مقالاتی که در نشريه های داخلی منتشرمی شود و سايتهای اينترنتی وابسته به آذربايجانيان می توان به وضوح ديد.

به نظر شما يک" ميلتچی فعال" چه ويژگيهايی بايد داشته باشد، تا بتواند از امکاناتی که تکنولوژی امروزی در اختيار بشر قرار داده است به نحو احسن برای پيشبرد اهداف خويش و برای سربلندی ملت آذربايجان استفاده کند؟ در اين مطلب کوشش خواهد شد از ديد يک دلسوز ملت آذربايجان ويژگيهای "ميلتچی فعال" مورد بررسی قرار گيرد. و بتوانيم با ابزارها امروزين در مقابل دشمنان ملت آذربايجان بايستيم.

1. خبر نويسی و گزارش نويسی: امروزه تاثير خبر و گزارش ... بر کسی پوشده نيست. و هر گروهی و يا احزابی که رسانه ها را در دست دارند. توان تاثير گذاری بيشتری را بر مردم دارند. و اين رسانه ها بدون داشتن نويسندگان و خبرنگاران حرفه ای نمی توانند برای هميشه عمر کنند. پس فعالين ملی- مدنی آذربايجان بايد به اين سلاح تاثير گذار مجهز شوند. و نوشتن را پيشه خود کنند. انواع روشهای خبر نويسی و گزارش نويسی را ياد بگيرند. و همچنين در خبر نويسی هم بدون حب و بغض واقعيتها را عرضه کند. و بدانند که حالا مچ دروغگويان را زود می گيرند. واقعه ای که در مراسم مرحوم نصرت کسمنلی در تبريز اتفاق افتاد. که خبر سراسر کذب و کينه توزانه يک خبرنگار آماتور تبريزی ( پيمان پاکمهر) بعد از چند ساعت دروغ از آب در آمد. و وجه خبرنگاری ايشان را برای هميشه زير سئوال برد.

2. تسلط به تايپ و آشنايی با اينترنت: امروز اينترنت بلای جان ديکتاتورهاست. و تقريبا فاصله زمانی و مکانی را از بين برده است. همه فعالين حرکت ملی آذربايجان بايد با آشنايی کافی به تايپ ( لاتين و فارسی ) و اينترنت بتوانند، با بهره گيری از ابزارآلات امروزين به نيازهای خود پاسخ گويند. به قول يکی از دوستان برای هر زن و مرد آذربايجانی بايد يک وئبلاگ داشته باشيم.

3. آشنايی با سياست: آشنايی با سياست بين ملل و سياست دول ذينفع در خاورميانه می تواند درسياست گذاری بلند مدت فعالين و در استراتژی ما تاثير اساسی داشته باشد. بايد بازيگران اصلی منطقه را بشناسيم و از بده و بستانهای آنها مطلع شويم. چرا که منطقه خاورميانه در دست اقوام متعدد ناسيوناليست قرار دارد که خيلی از اين اقوام برای رسيدن به خواستهای خويش آماده نسل کشی هستند. اين اتفاقات به عينه در قاراباغ و در 21 آذر اتفاق افتاده است. پس بازی در اين زمين پر از مين واقعا مشکل است. فقط سياستمداران کارکشته می توانند ما را نجات دهند. سياست پيشه گان آذربايجان از حالا خودشان را برای يک نبرد تمام عيار سياسی آماده کنند. و بدون هيچ گونه اعمال احساسی و زود گذر به منافع بلند مدت ملت آذربايجان فکر کنند. و کارهايشان و اعمالشان و گفته هايشان بايد در مجامع ملی و بين المللی قابل دفاع باشد.

4. کنترل احساسات: درست است که انسان بدون احساس انسان کاملی نيست، اما در دنيای امروز احساسات بايد در کنترل عقل باشد. و از هيجاناتی که به حرکت ملی آذربايجان ضربه می زند، پرهيز کنيم.

5. کنترل خشم: خواستهای ما چنان روشن است که برای رسيدن به آنها نيازی به خشونت نيست. وبدانيم که پس از 11 سپتامبر در دنيای امروز خشونت به هر نحو با ترور و تروريسم مساوی شده است. پس چون حرکت ملی ما يک حرکت مدنی است پس خواستهای خود را هم بايد از طرق قانونی پيگيری کنيم.

6. الگو بودن: ميلتچی آذربايجانی بايد برای فعالين ديگر ملل ايران و منطقه الگو باشد. و مکتب آذربايجان در سياست و مبارزه را به دنيا بشناساند. بدانند که ما برای رسيدن به اهداف خويش ارزشهای انسانی را پايمال نخواهيم کرد. ما فرهنگ و زبان و حقوق ديگران را انکار نخواهيم کرد و در جای خودش عناصرخوب فرهنگی ديگرملل ايران راهم جذب خواهيم کرد. ما با هيچ قومی دشمن نيستيم. و نخواهيم بود. فقط از حقوق خود بر اساس حقوق بشر و اصول دموکراسی دفاع خواهيم کرد.


باريش مرندلی – مرند
Harzand1@yahoo.com
14/10/82

0 Comments:

Post a Comment

<< Home