Dilimiz Azad Olsun!- آزادی زبان ترکی- دیلیمیز آزاد اولسون

Thursday, July 12, 2007

دموکراتهای آذربایجان متحد شوید

تشکیل جبهه دموکراتیک، گروههای غیر دموکرات را تسلیم خواهد کرد

گذر زمان به نفع حرکت ملی آذربایجان نیست چرا که هنوز جبهه یا ائتلافی که باید برای پیشبرد حرکت آزادیخواهی آذربایجان جنوبی به وجود بیاید پا نگرفته است تعدادی تشکیلات و گروه ها در ظاهر در زیر اسامی مختلف و با پرچمهای مختلف ابراز موجودیت خود را اعلام کرده اند ولی اینگونه تشکیلات هنوز نتوانسته اند برای پیشبرد حرکت ملی به صورت کافی مثمر و ثمر واقع شوند و بیشتر مواقع این تشکیلات موجب گمراهی و انحراف در حرکت ملی شده اند و ناگفته نماند که این تشکیلات غیر حرفه ای، انرژی ملی آذربایجان را که باید برای مبارز بکار گرفته می شد خیلی مواقع هدر داده اند.
به نظر می رسد تا وقتی که افراد و تشکلهای دموکرات ائتلاف نکنند و جبهه یا شورائی را برای هدایت درست و هدفمند حرکت ملی ایجاد نکنند میدان در دست افراد و گروه های خود رای و غیر دموکرات خواهند ماند و موجب سردرگمی و یاس در حرکت ملی خواهند شد.
جبهه یا شورای ملی باید بر اساس یک پلاتفرمی که برخاسته از اهدف ملی است و منافع ملی آذربایجان در آن لحاظ شده و اکثر افراد و گروه های دموکرات هم بر آن اتفاق نظر داشته باشد شکل بگیرد و نگذارد که اهداف ملی بازیچه امیال و هوسهای شخصی بعضی از افراد کم تجربه و غیر سیاسی شود که حرکت ملی و منافع ملی آذربایجان را قربانی ندانم کاریهای خود کنند و به هیچ کس و گروهی هم پاسخگو نباشند و اگر خطا و اشتباهی هم کرده باشند هیچ وقت عذرخواهی نکنند و خود را بالاتر از دیگران بپندارند.
این جبهه نباید افراد و گروههای غیر دموکرات را شامل شود فقط به شرطی می تواند این افراد و گروهها را بپذیرد که دست از اعمال غیر دموکراتیک خود بر دارند و به سوی همگرائی با گروههای دموکرات بیایند.

یکی از گروههائی که فضای حرکت ملی را به سوی غیر دموکراتیک برده و باعث ناامیدی و گاهی درگیری در حرکت ملی شده است گاموح و رهبری گاموح و طرفداران گاموح در داخل و خارج بوده است. متاسفانه گاموح به علت ایجاد فضای غیر دموکراتیک، یک جانبه گرائی، خود محوری...هم در داخل و خارج باعث رقابتهای بی حاصل شده و فضا را متشنج کرده است. گاموح و بدنه گاموح باید به پروسه دموکراسی در آذربایجان جنوبی بپیوندند و فضا را بیش از این متشنج و غیر دموکراتیک نکنند اگر چه در طول چند سال گذشته گاموح تا حدودی تغییر کرده و دست از بعضی اعمال غیر دموکراتیک بر داشته است ولی باید بیشتر از این تلاش کند که شفافیت در کارها و اعمال خود داشته باشد.

علائم امیدوار کننده از گاموح

گاموح در اوائل تشکیل خود همه افراد داخل و خارج و همه کارهائی که در داخل و خارج می شد به نام خود ثبت می کرد و به گفته منتقدین، گاموح همه حرکت را به نام خود مصادره کرده بود و بدون مشورت و تایید با فعالان ملی و ملت پرچمی را سر خود علم کرد که به گفته خودشان پرچم آذربایجان حنوبی است ولی از طرف فعالان ملی پذیرفته نشد و همچنین دکتر چهرگانی را هم به عنوان لیدر ملی به مردم عرضه کردند که این هم مورد تایید واقع نشد و گاموح شروع کرد گام به گام به عقب نشینی و تا حدودی هم خوب عقب نشینی کرده و اگر گام آخر را هم با شجاعت بر دارد می تواند به پروسه دموکراسی آذربایجان جنوبی کمک شایانی کند. اولین عقب نشینی گاموح بعد از انتقاد زیاد درباره زندانیان و برنامه اجرا شده در داخل بود که به نام خود ثبت می کرد و بعد از انتقادات زیاد دست از این کارها کشید. دومین عقب نشینی گاموح درباره به گفته خودشان لیدر ملی بود باز بعد از انتقادات زیاد گاموح در این باره هم عقب نشست و حالا خودشان هم دکتر چهرگانی را لیدر گاموح می نویسند چنانکه چند روز پیش آقای تکین ماهارلی نماینده ویژه گاموح در ترکیه در ایمیل خود نوشته بود که "مصاحبه دکتر چهرگانی لیدر گاموح با صدای آمریکا را از این فایل داونلود کنید" به نظر می رسد که خود طرفداران گاموح در داخل و خارج از کشور هم متوجه اشتباه خود شده اند و یواش یواش دارند اشتباهات گذشته خود را جبران می کنند. اصلش هم همین است دکتر چهرگانی لیدر گاموح است نه لیدر حرکت ملی یا گونئی لیدری یا گونئی حرکتینین لیدری این کلمات بی معنی هستند و هیچ بار حقوقی ندارند کلمه ای که دکتر چهرگانی را تمثیل می کند و از نظر حقوقی هم مصداق دارد همان لیدر گاموح می باشد.

سومین عقب نشینی گاموح هم باید صورت بگیرد

اعتراف به اشتباه و و اعتراف به بی تجربگی نشانه شجاعت است نه شکست. گاموح و طرفداران گاموح باید سومین و اصلی ترین عقب نشینی خود را هم در مقابل نیروهای دموکرات آذربایجان انجام دهند تا بیشتر به جریان دموکراتیک اینتگره شوند. سومین عقب نشینی هم دست کشیدن از بایراق میللی شان است که باید با شجاعت خاصی این کار را هم انجام دهند. این کارشان باید با یک بیانیه رسمی و کتبی صورت گیرد نه در حرف یا برنامه تلویزیونی که بعدا بزنند زیرش. باید از این بایراق خود هم دست بکشند چگونه که دست از کلمه لیدر میللی بر داشتند حالا هم باید این کار را بکنند چرا که این بایراق از سوی بسیاری از فعالین و ملت رد شد و اکثر فعالین ملی این حرکت گاموح را غیر دموکراتیک و استبدادی خواندند و واقعا هم همینطور بود. این کار گاموح دهن کجی به اراده و انتخاب ملت بود و باید هم عقب نشینی کند. حالا یک سئوال فردا هزاران نفری که این بایراق خود ساخته گاموح را قبول ندارند و در آذربایجان جنوبی هم زندگی می کنند اگر گاموح به قدرت برسد می خواهد با اینها چگونه رفتار کند؟ آیا اعدام خواهد کرد؟ تبعید خواهد کرد؟ اصلا گاموح و طرفدران گاموح ملت و آذربایجان و اکثر فعالین ملی را می خواهند فدای بایراق خود کنندو اختلافات داخلی را دامن زنند؟ آیا هدف گاموح این است؟ یا برای سعادت و سرافرازی ملت خود مبارزه میکند؟ اگر ملت خود را و فعالین ملی را دوست دارد و خوشبختی ملی و فعالین ملی را می خواهد باید به صدای ملت و فعالین ملی گوش دهد و اگر غیر از این است بدانند که در میان ملت جائی ندارند و واقعا حوادث تراژدیک در انتظار خود و ملت آذربایجان و فعالین ملی است. آقایان باید بدانند که ملت و فعالین ملی هیچ وقت بایراق تحمیل را قبول نخواهند کرد چه از سوی گاموح باشد چه دیگران. اینها آیا به خاطر بایراق خود می خواهند هزاران جوان را به کشتن دهند؟ حالا قرن 21 است برای هر مشکل سیاسی راه حلی وجود دارد و آنهم رجوع به ملت و خواستن نظر ملت است نه جنگ و نه دعوا نه بگو مگو است.

در مورد بایراق چگونه باید با گاموح برخورد شود

به نظر می رسد بگو مگو و بحث عمومی با گاموح یا بحث تلویزیونی و اینترنتی در این مورد کارساز نبوده است. اولین کاری که باید صورت بگیرد باید از طریق مذاکره و تشویق و تقویت افراد معتدل گاموح باشد. بعضی از طرفداران گاموح افرادی معتدل هستند که با مذاکره با آنها می توان بسیاری از مشکلات را حل کرد این مذاکرات باید از طرف افراد معتمد صورت بگیرد مثلا آقای تکین ماهارلی و بعضی از اشخاص گاموح در داخل هستند که باید با اینها مذاکره شود تا متوجه اشتباه گاموح بشوند و دست از بایراق بازی بردارند. اگر مذاکره جواب نداد راه ایزوله و تسلیم گاموح به خواست ملت را باید در پیش گرفت در این مرحله باید اهداف و اعمال غیر دموکراتیک گاموح را بیشتر به ملت شناساند و افراد معتدل را باید تا می توانیم از گاموح جدا کنیم. اگر در این مرحله هم اینها تسلیم نشدند چاره کار دراین است که در صورت آزادی آذربایجان نیروهای دموکرات چنان باید هماهنگ باشند که اینها نتوانند به اسلحه یا قدرتی دست یابند چرا که احتمال آتش گشودن این گروه به خاطر بایراق به سوی فرزندان ملت خواهد داشت.

در هر صورت اگر نیروهای دموکرات آذربایجان دست اتحاد به هم دهند و همدیگر را تقویت کنند و جبهه ای تشکیل دهند نیروهای غیر دموکرات خود به خود صحنه را ترک خواهند کرد و به خواست ملت تسلیم خواهند و اگر نیروهای دموکرات آذربایجان متحد نشوند نیروهای غیردموکراتیک میداندار خواهند بود و فضا را متشنج خواهند کرد این تجربه ای است که در طول یک دهه گذشته در فضای سیاسی آذربایجان ثابت شده است.

بایکا ل بیجاری – بیجار آزربایجان

0 Comments:

Post a Comment

<< Home