Dilimiz Azad Olsun!- آزادی زبان ترکی- دیلیمیز آزاد اولسون

Thursday, July 12, 2007

ها برای پيشبرد مطالبات ملت آذربايجانNGOنقش

امروزه در دنيای مدرن و کشورهای پيشرفته نقش سازمانهای غير دولتی انکارناپذير است. سازمانهايی که از دل مردم برای مردم بيرون می آيند. امروزه در کشوری مانند سوئد هر فرد در بيش از 8 انجمن و سازمانی عضو می باشد. و موجب شده که بار دولت در اداره کشور کمتر شود . و همچنين اين سازمان های غير دولتی در بسياری مواقع تاثيرات اساسی در سياستهای داخلی و خارجی دارند. و گاهی حتی در سياستهای بين المللی هم تاثير گذار هستند. باز توليد اين انجمنها در عرصه فرهنگ و اجتماع و سياست و آموزش چنان قوی است که دولتها را ناچار می کند که بر اهداف و آرمانهای اين سازمانها سر تعظيم فرو آورد.

و حالا در ايران بعد از دوم خرداد و با باز شدن فضای سياسی و فرهنگی جامعه و استقبال از اين سازمانها اين انجمنها در ايران رو به گسترش می باشد. و اين انجمنها در همه عرصه ها فعال هستند . از عرصه سياست گرفته تا فرهنگ ، تاريخ و محيط زيست. و بيشتر اين انجمنها در عرصه فرهنگ و حول وحوش اين مسايل فعاليت چشمگيری دارند . و بسياری از اين اجمنها هم تحت پوشش برنامه های فرهنگی و ... دارای اهداف سياسی هستند. چنانکه بعضی از گروههای سياسی تحت پوشش دوستداران طبيعت و فرهنگ برای خود کادرهای حرفه ای تربيت می کنند.

اما بسياری از فعالين فرهنگی – مدنی آذربايجان هنوز به نقش اين انجمنها پی نبرده اند. و شروع به تشکيل سازمانهای غير دولتی نکرده اند و يا خيلی کم در اين عرصه فعال بوده اند. و اين هم شايد به خاطر بعضی مسائل سياسی و غيره بوده باشد که ما هنوز از نام سياست می ترسيم از حزب می ترسيم . و به علت کارکرد احزاب در گذشته حافضه تاريخی ما به ما اجازه نمی دهد که با روی باز پا به عرصه سياست بگذاريم. و خواسته های خود را به صورت شفاف و روشن بيان کنيم. هنوز اين ترس در ما وجود دارد . بايد اين ترس را کنار بگذاريم و با شجاعت مدنی قدم به پيش بگذاريم و در همه عرصه ها به خواستهای قانونی خويش پافشاری کنيم و در اين راه بهترين کار رو آوردن به تشکيل انجمنهای غير دولتی فعال می باشد. در تمام عرصه ها ما بايد سازمانهای غير دولتی فعال داشته باشيم . در عرصه فرهنگ، سياست ، اقتصاد، ...

و حالا چند انجمن و کميته که نياز ضروری امروز آذربايجان می باشد و هنوز تشکيل نشده است در اينجا پيشنهاد می گردد و اميد است که فعالين حرکت ملی برای تشکيل اين سازمانها و يا مشابه آنها تلاش کنند.

1. انجمن دفاع از حقوق بشرآذربايجان : اين انجمن می تواند نقض حقوق اساسی ملت آذربايجان را به گوش مجامع بين المللی برساند و مساله ملی در ايران را به مساله ای بين المللی تبديل کند.

2. انجمن روزنامه نگاران آذربايجان : اين انجمن می تواند مساله بايکوت خبری آذربايجان را که رسانه های شوونيست دنبال می کنند بشکند . و خبرهای آذربايجان را به تمام جهان مخابره کند. و همچنين می تواند با داير کردن کلاسهای آموزشی ، خبرنگاران حرفه ای تربيت کند.

3. انجمن نويسندگان آذربايجان : اين انجمن توانايی آن را خواهد داشت که ادبيات آذربايجان را به دنيا نشان دهد و با برگزاری کلاسهای آموزشی قصه نويسی، نمايشنامه نويسی و کلاسهای نقد ادبی موجب شکوفايی ادبيات آذربايجان خواهد شد. تجربيات نويسندگان پيش کسوت را به جوانترها منتقل خواهد کرد.

4. انجمن دوستداران زبان و ادبيات آذربايجان : اين انجمن می تواند با داير کردن کلاسها آموزش زبان ترکی نقش اساسی برای پيشرفت زبان وادبيات آذربايجان ايفا کند . و ادبيات آذربايجان را به ديگران بشناساند. و با برگزاری مسابقات کتابخوانی و ديگر مسابقات ادبی رشد زبان ترکی را در ايران افزايش دهد.

5. انجمن دوستداران طبيعت آذربايجان : جهت حفظ طبيعت بکر آذربايجان می تواند فعاليت اساسی داشته باشد.

6. انجمن نگهبانان ميراث فرهنگی آذربايجان : اين انجمن برای شناساندن بناهای تاريخی آذربايجان و همچنين تلاش برای حفظ و مرمت بناهای تخريب شده می تواند در اين عرصه فعاليت کند . و جلو تخريب بنا های تاريخی را بگيرد.

و هزاران انجمنی که می توانند با بودنشان مطالبات اساسی ملت آذربايجان را از طريق قانونی پيگيری کنند و مرهمی باشند بر زخمهای آنا وطن. که سخت در انتظار کمک جوانانش نشسته است . و اين را بدانيم که اگر امروز را از دست بدهيم آيندگان ما را نخواهند بخشيد . و در اينجا بايد اين را اضافه کنم که يهوديان در دنيا دنبال يک سرزمينی می گشتند که به آنها تعلق داشته باشد و آنها آنجا را آباد کنند. ولی ما آذربايجان آباد را رها کرده ايم. و دنبال سرزمين می گرديم و به دنبال هويت ديگران می گرديم . وای بر ما... آنا وطن را در هر کجا که هستيم از ياد نبريم . چون ما به آنا وطن نياز داريم نه او به ما. و آغوش گرم آنا وطن هميشه برای همه ما باز است. به آغوش آنا وطن برگرديم!
باريش مرندلی – مرند 8/10/82

Harzand1@yahoo.com

0 Comments:

Post a Comment

<< Home