Dilimiz Azad Olsun!- آزادی زبان ترکی- دیلیمیز آزاد اولسون

Thursday, July 12, 2007

نيروهای مخالف حرکت ملی آذربايجان

با گسترش و همه گير شدن اهداف حرکت ملی آذربايجان مخالفان و دشمنان جديد و قديمی آن هم هر روزبه انواع حيل و شيوه های جديد در مقابل آن صف آرايی می کنند. نيروهای غير دموکرات و نئوشونيستها بدون توجه به اعلاميه جهانی حقوق بشر و اصول دموکراسی برخوردی غير دموکراتيک با فعالين حرکت ملی آذربايجان دارند و به حقوق ملت آذربايجان احترامی قائل نيستند. و با اذعان به اين که بسياری از اين احزاب و گروههای خود را ذوب در دموکراسی و حتی عين دمکراسی می دانند ، ولی اعمال و سخنان آنها دموکرات بودن آنها را تاييد نمی کند. در اين مطلب کوشش خواهد شد تا اين نيروها و گروها با توجه به حال و گذشته خود به بحث و کنکاش گذاشته شود و با گفتن اين نکته که ملت آذربايجان و فعالين حرکت ملی آذربايجان با اين احزاب و گروهها هيچ گونه دشمنی ندارد و درهر حال آماده ديالوگ دموکراتيک با اين گروها می باشند. و به حقوق سياسی و فرهنگی ... آنها احترام می گذارد . و بی احترامی آنها را به ملت آذربايجان و فرهنگ و زبان آذربايجان را هم بر نمی تابند. در حال نظری اجمالی می اندازيم به اين گروههاو احزاب:

1. اصلاح طلبان و دوم خرداديها:

اصلاح طلبان با سکوتی همراه با رضايت به حقوق ملت آذربايجان و ديگرمليتهای ايران نگاه می کنند . و با مسکوت گذاشتن اصل پانزده قانونی اساسی می توان اين مساله را درک کرد. اينها در مصاحبه با خبرگزاريهای خارجی خود را افرادی پايبند به حقوق بشر و دموکراسی نشان می دهند . ولی در داخل به حقوق اقوام ايران بی تفاوتی نشان می دهند و هيچ گونه پشتيبانی از فعالين قوميتهای ايرانی انجام نمی دهند و در خيلی مواقع زير پای آنها را خالی می کنند. و حتی يکی از تئوريسين های اينها آقای حميد رضا جلايری پور عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت در مصاحبه با نشريه سس در دانشگاه زنجان گفته بود که افکار اينها(فعالين حرکت ملی آذربايجان) غير بهداشتی است . تابحال از اين گروهها هيچ گونه برنامه ای برای حل مساله ملی ارائه نشده است . و مشتهای خويش را با دستکشهای مخملی بر صورت فعالين ملل ايران کوبيده اند. و آنها را بايکوت خبری کرده اند . و همچنين با جذب و تطميع بسياری از استانداران و مقامات محلی آذربايجان از طريق اين افراد که خود آذربايجانی هستند ، ضربات مهلکی بر فعالين آذربايجان زده اند. چنانکه آقای سبحان الهی استاندار آذربايجان شرقی که از طرفداران جبهه مشارکت می باشد و چندين دوره نماينده مردم تبريز بوده است در يکی از مصاحبه های خود گفته بود که در" حال حاضر هر کس از اصل 15 قانون اساسی صحبت کند خائن است" . چنانکه پيداست قانون گزاران ما هم به قانون اساسی عقيده ندارند. و آنرا برای دموکرات نشان دادن خود در دنيا نوشته اند. و خود شان هم حاضر نيستند ، قانونی که آنرا به گفته خودشان با خون هزاران شهيد به دست آمده اجرا کنند . و همچنين معاون امنيتی ايشان آقای دکتر کريم عابدی دستگير شدگان سال گذشته 21 آذر را پان ترک و افرادی که نگاه به خارج دارند خطاب کرده بود. اين مسائل دشمنی اينها را با فعالين حرکت ملی آذربايجان نشان می دهد . مسائل قيد شده در بالا قطره ای بود از دريای نفرت آنها از فرزندان ملت آذربايجان . باشد که فرزندان آذربايجان ديگر فريب اينها را نخورند . و با طناب اصلاح طلبان به چاه نروند. و دروغهای آنها را بار ديگر باور نکنند . بدانند که شعارهای دهن پر کن آنها ( ايران برای همه ايرانيان) فقط به درد موقع انتخابات می خورد که عوام فريبی کنند.

2. ملی و مذهبی ها :

اين گروه که شاخه مذهبی انشعاب شده از جبهه ملی می باشد . خود را باورمند به قانون اساسی و حقوق بشر و اصول دموکراسی می داند. و در مبارزات خويش برای به دست آوردن قدرت از روشهای دموکراتيک بهره می برند. فعاليت اينها بعد از دوم خرداد گسترش بيشتری آن هم با کمک روزنامه ها و انتشار کتاب يافته است. و توانسته اند قشر کمی از دانشجويان و روزنامه نگاران مرکز را به خود جذب کنند. و همچنين فعاليت اين گروه در آذربايجان هم به صورت نيمه پنهان ادامه دارد. و توانسته اند در بعضی از شهرهای آذربايجان برای خود جای پايی باز کنند. اين گروه هم به مساله ملی به عنوان يک تابو نگاه می کند . و اجرای نشدن اصل 15 هم مورد رضايت اينها است. اعتقادی راسخ به حکومت متمرکز دارند. وبه يکسان سازی ملل ايران می انديشند.از سرشناس ترين افراد اين گروه می توان به محمد ملکی اولين رييس دانشگاه تهران و عليرضا رجايی دبير بخش سياسی روزنامه عصر آزادگان و تقی رحمانی( روزنامه نگار و تئوريسين گروه) و احمد زيد آبادی( روزنامه نگار) اشاره کرد.

3. نهضت آزادی :

اين گروه هم انشعابی از جبهه ملی است . و دارای گرايشات باستان گرايانه و پان ايرانيستی می باشد. قانون اساسی جمهوری اسلامی را بدون اصل 15 قبول دارند . و اگر خودشان در راس قدرت باشند آن را بهترين و کاملترين قانون اساسی دنيا می دانند . ايده آل اين گروه حکومت متمرکز می باشد. چنان که يکی از اعضای شاخص اين حزب آقای عزت ا... سحابی با تمجيد از حکومت متمرکز رضاخان آن را يک حکومت خوب برای ايران دانست. (مصاحبه با روزنامه شرق). سخن ايشان هميشه در مصاحبه ها اين است که اگر جمهوری اسلامی از بين برود ايران تجزيه خواهد شد . و با اين حرفها حکومت را ترغيب می کند که به فعالين حرکت ملی آذربايجان سخت بگيرد . و آنها را سرکوب کند. برنامه آنها برای مساله ملی يکسان سازی ملل ايران است. و تازگيها هم با وصلت با جبهه مشارکت به صورت پنهانی برای به دست گرفتن قدرت در ايران تلاش وافری می کنند. دبير کل اين گروه دکتر ابراهيم يزدی (وزير خارجه حکومت موقت) می باشد . که کانديدای نمايندگی دوره هفتم مجلس از تهران می باشد.

4. جبهه ملی :

اين گروه از سرسختترين گروههای مخالف حرکت ملی آذربايجان می باشد. و همه اعضای آن دارای گرايشات پان آريائستی و باستان گرايانه می باشند. و پرويز ورجاوند سخن گوی اين گروه چند سال پيش با نوشتن نامه ای به آقای خاتمی نگرانی خود را از گسترش مجلات ترکی در دانشگاهها ابراز کرده بود و خواستار تعطيلی آنها شده بود. برنامه اين گروه هم برای مساله ملی يکسان سازی می باشد. و اين گروه در بيانيه های خود هويت طلبان آذربايجان و فعالين حرکت ملی آذربايجان را تجزيه طلب می خوانند. و بدترين کلمات برای اعضای اين گروه فدراليسم و زبان ترکی می باشد . و از فدرال شدن عراق به شدت ناراحت هستند. و از قانون اساسی افغانستان خوششان نمی آيد. از اعضای شناخته شده اين گروه می توان به عباس امير انتظام (سخن گوی دولت موقت ) که به جرم جاسوسی هنوز هم در زندان می باشد.

به غير از اين گروه ها ، احزاب و گروه های بسياری هم هستند که از مخالفان سرسخت حرکت ملی آذربايجان هستند که به علت نبود پايگاه در بين مردم در اين مطلب به آنها اشاره نشد از جمله حزب ملت ، پهلوی طلب ها که جزء فحش و توهين چيزی بلد نيستند.
به فعالين حرکت ملی آذربايجان پيشنهاد می گردد که تا وقتی که اين گروه ها و احزاب به حقوق اساسی ملت آذربايجان احترام نگذارند و دست از عناد و دشمنی بر ندارند . از ديالوگ با اين گروها بپرهيزند . چرا که ما به اين گروه ها احتياجی نداريم . و در آينده اينها مجبور خواهند شد پيشنهاد گفتگو به فعالين حرکت ملی آذربايجان بدهند.


باريش مرندلی – مرند 9/10/82
Harzand1@yahoo.com
Hormetli Barish bey, Milli hereketimizin be'zi dushmanlarini ifsha etdiginiz ichun sizden teshekur edirem. Biz milli hereketinin fe'allari olaraq dushmanlarimizi yaxci taniyib ve xalgimizada yaxci tanitdirmaliyix. Ve baltanin sapi ozumizden olan ve fars shovinistlerin ipinin ostine odun tukenleri ve milli hereketimizin qabagina dash digirladanlari da ifsha edib xalgimiza tanitdirmaliyix.Habele, kohne siyasi vershikeste siyaset bazlari ve onlariki dunenecek imperyalisimle qarshi pehlevanliq edirdirler ve donyani gune chixartmax isteyirdirler!! Amm bugun milli herekete gelende, POPe e'zem(katolik +)olublar ve solh-den ve insaniyetden ve tefahomden ve...danishirlar. Sozun coher budurki, bu yazig ve asimile olmushlar , insan- insan shoralarinin dalisinda gizlenib, biler bilmez milli hereketimize dash atirlar.Mede oz sehmimde milli herketimizin dushmanlarini hemishe xalgimiza tanitdirmisham. Nimone olarax 8 il qabaxki bi yazimi ki fars gezetlerine biraxmishdim siz gonderirem. Diqqetinize gore teshekur edirem.Ayix Eller
dar maqaleye mokhalefine harakate melliyeh azerbaijan aqaye barish marandli az aqaye ezzatollahe sahabi be onvan yeki az azaye shakhese nehsate azadi nam borde shode boob. der hali ke vey az rahbarane(peder khandeye)
melli mazhabihast.
ve aslan ba nehsate azadi dar pareee mavared ekhtelaf darad.

baeen voojud hameye een qorooha markezgara boode va tamayolate pan farsistee darrand.

ba tashakkor. Teymur Shokrizedi (modir masoole nashriyeeye toqif shodeye BAXIS

0 Comments:

Post a Comment

<< Home